日時 | 会場 | チケット予約 | 子連れナビゲーションズ | PROFILE

「モノ」が振り付け、記録するダンスとは――『ナビゲーションズ』愛知初上演。
演出家・相模友士郎とダンサー・佐藤健大郎との共同制作によって生まれ、全国を巡回しアップデートされてきた本作は、観客の所持品を舞台上に引き込みつつ「モノ」と身体との関係を丁寧に掬い出してゆく。そのプロセスは観客とダンサー、双方の身体秩序が干渉し、その場限りの振付を生み出すスリリングな場となるだろう。


構成・演出|相模友士郎 出演:佐藤健大郎
Concept, Director : Yujiro Sagami Performer : Kentaro Sato

わたしたちの身の回りにある「モノ」にはわたしたちの身振りが記録されている。その点において「モノ」は外化されたわたしたちの身体であり、それは言葉とも接近するだろう。
「モノ」に記録されたわたしたちの身振りを取り出してみる。では、この取り出そうとする寄る辺ない身体は何に属するものか?(相模友士郎)


Synopsis:
This production treats a personal belongings provided by audience as a choreography. And, it is an interactive dance piece that a choreography in real time generates.
Usually, our life is surrounded by various tools. However, when we rethink relationships of the tool and us again, It can be think that our behavior are limited by "Navigation of the tools” (the function and the character of the tools), and choreographed.
When a choreography is considered as an navigation to move the person, Is the person dancing who moves by the navigation of the car navigation system? Is the person dancing who writes letters by the pen? 
If it isn't the dance. What is choreography? What is dance? 
Such recognition as the starting point, we create stage that restructure the relationship between body and tools.
“The comparison we must make is not between the city dweller and the wild animal, but between the city-dweller and the captive animal. The modern human animal is no longer living in conditions natural for his species. Trapped, not by a zoo collector, but by his own brainy brilliance, he has set himself up in a huge, restless menagerie where he is in constant danger of cracking under the strain.” THE HUMAN ZOO ‒ Desmond Morris 
This Desmond Morris's text suggests that we are self-domesticated. The self- domesticated is choreography which we conducted to us. This choreography can be discovered by various scenes in daily life. When we see the bicycle, we know how to use the bicycle. When we see the pen, we know how to use it. And, when we use them, we are being choreographed by the function that they afford. 
It is called affordance. Can we escape from affordance? We escape from the dance(Meaning and Value) afforded(choreographed) by us, can discover an actual dance(Naked human)? 
"Navigations" is a process to restructure the relation between the dance and choreography, and to discover the dance of naked human.


【日時/Date】
2017年9月29日(金/fri)19:00-

       30日(土/sat)14:00- / 19:00-★
    10月1日(日/sun)15:00-

※受付開始・開場は開演の30分前です。 ※開演5分前を過ぎますと予約がキャンセルになる場合がございます。
★終演後アフタートークあり。
[トークゲスト]9月29日(金)19:00-/山城大督(美術家・映像ディレクター)、30日(土)19:00-/天野一夫(美術評論家)


山城大督(Daisuke Yamashiro)
1983年生まれ。映像の時間概念を空間やプロジェクトへ応用し、その場でしか 体験できない《時間》を作品として展開する。2006年よりアーティスト・コレクティブ「Nadegata Instant Party」を結成し、「MOTアニュアル2012:風が吹けば桶屋が儲かる』(東京都現代美術館、2012)、「あいちトリエンナーレ2013」など全国各地で作品を発表。タイムベースド・メディアインスタレーション作品『VIDERE DECK』が第18回文化庁メディア芸術祭アート部門審査委員会推薦作品に選出。主な展覧会に森美術館「六本木クロッシング2016展:僕の身体、あなたの声」。


【会場/Venue】
開発ビル 5F
(〒440-0888 愛知県豊橋市駅前大通2丁目33-1)

◯豊橋駅東口・南口から、徒歩約5分 ◯新豊橋駅から、徒歩約5分
※会場に駐輪・駐車スペースはございません。ご了承ください。近隣の市営駐輪場をご利用ください。


【チケット料金/Tickets】
(前売・当日とも/全席自由/各回定員40名)

【チケット取り扱い・お問い合わせ/Tickets, Inquiry】
◯Mail…sagami.info@gmail.com ◯Tel…080-9780-6144(ヨシカワ)
◯Web…http://481engine.com/rsrv/webform.php?sh=2&d=e12c0ec505(予約フォーム)


Additional performances
お子さん連れ限定
『子連れナビゲーションズ』
Performance of "NAVIGATIONS" for the parents and children. 2017.10.1(sun)11:00-

お子さん連れ限定の上演をやります。ご興味ある方是非。年齢の制限も特にありません。
上演時間は80分、泣こうが、わめこうがどんと来いです。 皆さんお誘い合わせの上、お散歩がてらどうぞ。


日時:2017年10月1日(日)11:00〜(開場10:30〜)
会場:開発ビル 5F
料金:1,000円(1家族何人でも、要予約)
予約・問い合わせ:◯Mail…sagami.info@gmail.com ◯Tel…080-9780-6144(ヨシカワ)
◯Web…http://481engine.com/rsrv/webform.php?sh=2&d=e12c0ec505(予約フォーム)




相模友士郎/Yujiro Sagami 1982年福井生まれ。演出家。2009年に伊丹に住む70歳以上の市民との共同制作舞台『DRAMATHOLOGY/ドラマソロジー』を発表し、翌年フェスティバル/トーキョー10に正式招聘される。2012年にダンス作品『天使論』をTPAM in YOKOHAMA2012にて発表。『天使論』は各地で再演され、2015年、TPAM in YOKOHAMA 2015にてタイのダンサー(Kornkarn Rungsawang from Picket Klunchun Dance Company)との国際コラボレーション作品として再演。その他の作品に『中平卓馬/見続ける涯に火が…』(2011) 、『それはかつてあった』(2013)、『リアクション』(2015)、『スーパーインポーズ』(2016) など。様々なコミュニティの中に入り込み、そこにいる人々と共同しながら、見るという身体的経験を問い直すような舞台作品を発表している。http://www.sagami-endo.com/

Born in 1982. A director. Kyoto-based. He began to work on performing arts in 2004, and in collaboration with Itami City residents over 70 years old, he presented “DRAMATHOLOGY” (2009), which was featured at Festival/Tokyo 10 next year. He has collaborated with 17 of Fukui citizens whose ages range from 17-74 in some previous works such as “It used to be there” (2014). He also directed “Takuma Nakahira, Image with a head start” (2011, Festival/Tokyo11), and “about ANGELS” (2012, TPAM in YOKOHAMA2012). In 2015, “about ANGELS” was restaged at TPAM in YOKOHAMA 2015 as collaboration work with Thai Dancer(Kornkarn Rungsawang from Picket Klunchun Dance Company). His latest production is “Navigations” (2014) in which he tries to reconstruct the relationship between body and its surroundings. http://www.sagami-endo.com/


佐藤健大郎/Kentaro Sato |1978年生まれ、京都市在住。大学卒業後ダンスを始める。2004年迄ヤザキタケシ+A.D.Cに参加。海外公演多数。フリーになり、砂連尾理,山田せつ子、日野晃、相模友士郎の作品に出演、協働作業する。自身のソロ作品「犬」「ミューザー」、森川弘和とのduet「conductor」David Wampachとの「FIRST SHOW」女性トリオ「筒状の白いsara」を発表。近年はNoraChippomura「父のような自画像」(2015)、Luis Garay「不可能な場所」(2016)に出演。Christian Merlhiot監督「SLOW LIFE」(2014)に主演、saint-michel parisにて上演される。また、劇団への振り付け,出演、市民へのWSにも力を入れている。

Born in Himeji in1978. He residents in Kyoto. He began a dance from 2000. Before becoming a freelance. He was a member of the Takeshi Yazaki +A.D.C until 2004, and work with Osamu Jareo ,Setsuko Yamada, Akira Hino as a dancer. He created solo "dog" (2007) "muser" (2010). Duet "conductor" (2012) with Hirokazu Morikawa. A choreographic movie "FIRST SHOW" (2013) with David Wampach,Christian Merlhiot. "works 1"(2013) with Madoka Noda. woman trio "pipe-formed white dish" (2014). Parallel to his work "Higashiyama dance yard" (2013) to show a process that seven dancers gather and creates the piece in 90 minutes. "KOKOLOkaradaNCE W.S" Higashiyama Young People Activity Center from 2005 ."Kohoku Shintai W.S"for people with a physical disability from 2007 acts as a navigator. Also Choreography for the theater company.


演出助手|光井優太 制作|吉川和代
協力|豊橋市、穂の国とよはし芸術劇場PLAT、シバイエンジン
後援|公益財団法人 豊橋文化振興財団
主催|相模友士郎+佐藤健大郎